Stolpejakten

Skogbygda Historielag kan med stolthet vise fram Kulturløypa i 2020 og Stolpejakten. Vi overtok ansvaret etter Skogbygda jeger og fiskeforening. I år er for første gang hele Nes med 9 områder klare. I alt er det 180 stolper. Målet for Nes er 120 000 registrerte stolper og 4000 besøkende.

Reidar Vangen og Peder Munkelien monterer dekalene.

Primus motor er Reidar Vangen. Peder Munkelien, Erik Ringstad, Gunnar Frigård og Gerd M. Husås har bistått i arbeidet.Det er mye arbeid i marka vi som stolpejegere ikke ser når vi jakter. Det er å finne aktuelle ruter. Det skal være framkommelig for de aller fleste og by på litt utfordringer. Det er ett lavterskeltilbud, som er gratis og litt mindre krevende enn O-postene.  Ikke minst skal man få en fin tur opplevelse. Derfor er historielaget stolte av å kunne invitere stolpejegerene til kulturstien i Bårhaug- og Skårerområdet.. Her er det mange plasser, som Historielaget har dokumentert. Det er satt ut nye pil- og stedsskilt.

Kartutsnitt 2020

Mye av arbeidet i forkant er å legge trase. Finne aktuelle steder å plassere stolpene med GPS koordinater. Sette ut stolper. Montere dekalene og sjekke om alt er i orden. Per Linnerud i Nes kommune ordner kartene og folkehelsekoordinator Berna  Marie Sommerseth og Sylvia Tverfjell, leder av Stolpejakten i Nes bistår med digital tilrettelegging. Det er fjerde gangen i vår, jeg går igjennom løypa forteller Reidar som husker både nummer og navn på hver stolpe.

Skogbygda Historielag vil ønske alle en trivelig rundtur. Ta med noe godt i sekken og kos deg. Vi anbefaler parkering på grusbanen og starte med den første stolpen. Det blir den korteste veien å gå.

Stengt for kommentarer.