Hyggekveld på Fagerheim med Skogbygda jeger- og fiskeforening.

Torsdag 15.3.2018 kunne lagets leder Gerd M. Husås ønske velkommen til en hyggekveld på Fagerheim med vekt på jakt og fiske i bygda, samt et foredrag om forvaltning av viltbestanden generelt.

Reidar Vangen, som er leder i Skogbygda jeger- og fiskeforening presenterte foreningen med historikk og hva de driver med nå. Foreningen ble stiftet i 1952 nettopp her på Fagerheim. Laget har nå 70 medlemmer. Opp gjennom åra har de lagt til rette for gode jakt- og fiskeopplevelser i samarbeid med grunneierne, bl.a salg av jaktkort. Det blir arbeidet for å utbedre forholdene for friluftslivet, bl.a ved Fløyta. Det bygges også ut flere gapahuker. Han kunne ellers opplyse at vannkvaliteten er blitt betydelig bedre nå etter flere års kalking.

Jørgen Kvernhaugen Norum ga på en levende og forståelig måte et godt innblikk i hva som bør gjøres for å beholde en levedyktig viltstamme over tid. Han kunne vise fram både mårfeller og mårskinn. Ett mårskinn er i dag verdt ca kr. 500.

Det ble servert kaffe og masse kaker og de relativt få frammøtte, ca 25 stk. fikk også god tid til både å diskutere jaktsesongen og komme med noen jakthistorier. Til slutt kunne Gerd M. Husås kjøre lykkehjulet med en stor mengde gevinster.