Willy Carlsen og Carlsebussene

Willy Carlsen og Carlsebussene

Den ene artige historia etter den andre kom ”løpende på en snor” fra Willy Carlsen når han kåserte på Fagerheim 5. mars 2013.  Carlsens Bilruter ble

Willy Carlsen
Willy Carlsen

startet av hans far, Johan Carlsen som endret sin virksomhet fra tømmerkjøring til busstransport.  I 1935 ble den første bussen anskaffet, Dodge og fortjenesten var kr 1,80 den første dagen.

Willy Carlsen viste bilder fra forskjellige busser de har hatt opp gjennomårene. Flere av  bussene hadde navn. Purka, Oksen, Huldra og Katinka er de mest kjente. Oksen fikk navnet sitt etter at de hadde bygd om chassiset og bussen ble baktung.  ”Nesten så baktung så framhjula  ikke var nedått bakken”, fortalte Carlsen. Oksen fikk navnet sitt fordi den en gang klatret opp på en mjølkebukk.

I alt var det 7 grinder å passere for de to rutene i Skogbygda; Togstad og Sjøli. Grindgutt var Willy’s første jobb i selskapet. Mange ganger var det passasjerene som åpnet og lukket grindene.  En gang glemte sjåføren av passasjeren mens han lukket grinda etter bussen.  Den gangen var det ikke bru over Funnefossen og all transport fra Årnes gikk om Vormsund. Det var heller ikke så travelt. Typisk for tida kan være ei dame som skulle ta bussen fra Uvesundet. Så viste det seg at bussen var full og hun uttalte ”Det gjør ittno, je kan komma at i morra.”

”Ruta”, som  mange kalte bussruta hadde stor betydning for kommunikasjonen. Det var ikke mange som hadde egen bil og flere brukte ruta til å sende varer, komme seg til og fra jobb, skole eller andre æren. Det ble transportert mjølk til meieriet på Ingeborgrud med Sjøliruta.  Medisiner til folk og dyr fra Apoteket på Årnes,  prøver til både doktor og dyrlege. Mang en  trikkinprøve (slakteprøve fra gris for å se etter små parasitter/ormer) ble levert til dyrlege Ivar Baalsrud i Vormsund. ”Det ble mange turer og æren vi sjåførene fløy rundt med for folk”, hummret Carlsen ”ett sted gikk grensa og det var på gebiss med snus. ”

Carlsens Bilruter involverte hele familien i ulike gjøremål og var en betydelig arbeidsplass. I tilegg til rutebusskjøringa ble skole- og turbilkjøringa en betydelig virksomhet med åra. Mer om denne tida og fram til selskapet gikk inn i Øvre Romerike Billag i 1977 blir å lese i Skogbygda historielags neste hefte, som kommer i 2013. Det blir også en rundtur med Carlsebussen i Skogbygda til sommeren med besøk hos Torbjørn Nilsen på Årnes.

Publikum koste seg under kåseriet
Publikum koste seg under kåseriet
Årnestomta
Årnestomta

 

 

Legg igjen en kommentar